Bedragarna Telia

Idag fick jag en faktura från Telia. Fakturan är på 216 kronor. Det i sig är kanske inte i sig så konstigt. Det som däremot är lite konstigt är att jag inte varit kund hos Telia på över fem år. Det verkar gälla ”Telia Internet”, och det har jag definitivt inte. Jag är nämligen nöjd kund hos Bredbandsbolaget. Jag skulle heller aldrig vilja bli kund hos Telia.

Lite fundersam försöker jag ringa kundtjänst. Där konstaterar en inspelad och klämkäck röst att man inte behöver knappa in något på telefonen. Istället är man tvungen att säga vad man vill. Förmodligen för att det ska vara enklare. Problemet är bara att röstmenyerna tar ännu längre tid att traggla sig igenom. Dessutom fattar den naturligtvis inte någonting av vad man säger. Det slutade med att jag vrålade in i luren i ren frustration. Det godkändes som något sorts val. Troligen är det nån standardutväg. Det hade ju varit smidigt om funktionen ”Hjälp” som nämndes en gång hade funderat som det istället.

Jag ska slutligen bli kopplad till fakturaärenden. Men efter hela harangen där man fått specifiera vilket fakturaärende det gäller så konstateras det att dom har stängt. Man kan tycka att det kunde meddelats redan från början när man valde fakturatjänsten. Dessutom var det inte helt lätt att veta vad ärendet gällde, eftersom jag inte har någon tjänst hos dom och därför inte vet vad dom har försökt fakturera mig för. Ännu mindre vet jag vilket telefonnummer det gäller. Vad telefonnummer har att göra med bredband vet jag inte riktigt heller. Kanske tror dom att jag har ADSL hos dom. Fast det känns konstigt, eftersom jag inte ens har vanlig telefonilina att koppla in den på.

Redan innan tyckte jag Telia var ett riktigt sugigt företag med usla affärsmetoder, usel kundsupport och usla tjänster. Det här hjälper knappast.

Andra bloggar om: , , , ,


Om detta inlägg