10 sätt att sänka en ny TV-serie

För de tv-bolagschefer som råkar läsa den här bloggen så har jag några praktiska tips på hur de bäst kan göra för att sänka sin nya tv-serie så fort som möjligt. Det brukar ju vara populärt att göra just nu med riktigt bra tv-serier, så det kan ju vara bra för dem att få lite tips. Alla vet ju ändå att det är billiga reality-serier som är framtiden, och när till och med det är för dyrt går det ju bra att köra gamla repriser på serier som visats flera hundra gånger redan. Det är ju i stort sett helt gratis.

  • Flytta runt visningstiden, för extra genomslagskraft rekommenderas det att byta dag helt och hållet. Om man gör detta mellan varje avsnitt så kan man nästan garantera att ingen kommer lyckas följa serien.
  • Ha uppehåll på flera veckor, på det sättet hinner tittarna glömma serien och missa när den börjar igen. I kombination med ovanstående förslag blir det dessutom nästan helt oslagbart. Dessa två tips är grunden i en schemaläggares repertoar för att sänka en ny tv-serie.
  • Visa avsnitten samtidigt som det populäraste tv-programmet som går för tillfället. Detta kan vara lite svårare, då inte alla program kan visas samtidigt. I gengäld finns det en hel del reality-serier som alla funkar i stort sett lika bra. Turligt nog är det här en punkt som blir lättare desto bättre jobb som görs, så om man gör ett grundligt jobb i början blir det mycket enklare att i framtiden hitta program på andra kanaler som är populärare.
  • Det bör inte göras någon som helst reklam för tv-programmet, eller iallafall så lite som möjligt. Detta är en ganska självklar punkt och är i grunden väldigt enkel att utföra. Det krävs dock en viss teknik att få ut information till tv-guiderna så att det faktiskt finns något i tablåerna, utan att det kommer ut någon information där det faktiskt kan synas. Om informationen kommer ut på nyhetssidor och bloggar på internet så har man också ett stort jobb framför sig med att tona ner programmet. Se därför till att göra ett bra jobb även på denna punkt. Om det krisar sig alltför mycket så kan det vara en bra idé att ta till hårdare tag med andra punkter, som att skjuta på premiären, eller liknande.
  • Stöp om seriens format innan den funnit sin form. Ge inte producenterna möjlighet att hitta seriens röst, kräv istället att de gör om formatet för att ”passa rätt målgrupp”. Om detta görs med finess, och gärna flera gånger under seriens livstid så kan nästan vilken serie sänkas, hur bra den än var från början. För extra effektivitet så kan man även byta målgrupp som serien ska rikta sig mot. Detta kommer inte bara förvirra tittare utan även produktionsbolaget. Detta kan även vara effektivt för att sänka redan fungerande serier som funnit sin form och mall.
  • Visa avsnitten i fel ordning. Detta fungerar extra bra i seriella serier, som har en fortlöpande berättelse över flera avsnitt. Detta kommer göra det svårare att sätta sig in i serien för tittarna.
  • Luska ut vad produktionsbolaget ger för kommentarer till seriens författare och skicka själv direkt motsägande uppgifter. Om de lyckas göra något av det så kan du ända råkna med att det inte blir bra. Och om serien ändå mot förmodan lyckas hålla sig igång ett tag så kommer manusförfattarna snart att bli så totalt frustrerade att de inte kommer kunna jobba kvar.
  • Avsluta serien efter 10 dar innan folk har hunnit upptäcka den. Om tittarna inte hinner upptäcka serien så finns det ju inte en chans att de kan följa den. Förvisso kan det kanske ses som en enkel utväg, och det kan lätt upptäckas att man inte ger serien en chans, men det är å andra sidan väldigt effektivt.
  • En gammal goding att nyttja på redan fungerande serier är att ta in en irriterande ungjävel bland huvudrollerna. Såväl övriga karaktärer som tittare kommer bli förbanade och det kommer inte gå att göra några vettiga storylines. Hela dynamiken i serien kommer gå förlorad och den kommer säkerligen bli dödsdömd.
  • Visa den på FOX.

Andra bloggar om: , , , ,


Om detta inlägg